Motoristen taitojen havainnointia on helppoa tehdä arjen eri toiminnoissa ja seurata kehittyvätkö taidot eteenpäin.
1. Siirtymät päiväkotiin ja kouluun
- Osaako lapsi pyöräillä? (uusien taitojen oppiminen)
- Jaksaako lapsi kulkea koulu- tai päiväkotimatkan lihasvoimin? (väsyminen)
- Onko lapsi valmis liikenteen seassa liikkumiseen? (hahmottaminen)
2. Siirtymätilanteet
- Kaatuileeko, kompuroiko tai törmäileekö lapsi usein?
- Onko toiminnan suunnittelu ja liikkeelle lähteminen haastavaa tai huomattavan hidasta?
3. Ruokailu
- Kaataako lapsi usein juomalasin, sotkee vaatteitaan tai pudottelee ruokailuvälineitä?
- Millainen ote lapsella on ruokailuvälineistä?
- Onko ruokailu ikätovereihin verrattuna hidasta?
4. Pukeutuminen
- Osaako lapsi pukea ja riisua itse? Menevätkö vaatteet oikein päälle ja kengät oikeisiin jalkoihin? (hahmottaminen)
- Ehtiikö lapsi ulkoiluun/välitunnille?
- Osaako lapsi sitoa nauhat, avata ja sulkea nappeja? (hienomotoriikka)
- Pukeutuuko lapsi seisten vai lattialla istuen? (tasapaino)
5. Ulkoilu/välitunnit
- Vältteleekö lapsi isossa ryhmässä tapahtuvia vauhdikkaita, taitoa ja ketteryyttä vaativia pelejä ja leikkejä?
- Ovatko kiipeilytelineet, keinut, puomit ja rekit lapselle epämieluisia tapoja viettää ulkoiluhetkiä?
- Onko lapsella kavereita ulkoiluhetkissä ja välitunneilla?
6. Työskentelytaidot
- Onko työskentely hidasta tai huolimatonta muuhun ryhmään verrattuna? Jääkö lapselle usein tekemättömiä tehtäviä, kun muut ovat jo valmiita?
- Onko lapsen työskentelyjälki vaihtelevampaa muuhun ryhmään verrattuna? (esim. kirjainten koko, tekstin pysyminen riveillä)
- Suhtautuuko lapsi vastahakoisesti hienomotoriikkaa vaativiin tehtäviin, kuten kirjoittamiseen tai käsitöihin?
- Onko lapsella vaikeuksia kaksikätistä toimintaa vaativissa tehtävissä, kuten askartelussa, kynän teroittamisessa tai saksilla leikkaamisessa?
- Onko lapsen kätisyys vakiintunut?
Vinkki!
Useimmat Skillilataamon skillikortit sisältävät ohjeita taitojen havainnointiin!