Havainnointi ja arviointi tapahtuvat aina vuorovaikutuksessa, ja niillä on vaikutuksia lapsen identiteettiin sekä minäkuvaan. Havainnointi- ja arviointiprosessissa lapselle tulee mahdollistaa kokemus tai tunne siitä, että kelpaan tällaisena kuin olen. Tämä tunne mahdollistaa lapselle oppimiseen tarvittavat myönteiset tunnetilat, jotka tarjoavat mahdollisuuden kasvulle ja kehitykselle.

Motoristen taitojen havainnointi

Osiosta löydät vahvistusta ajatuksille,  miksi ja miten havainnointia ja arviointia on hyvä tehdä. Lue lisää.

Havainnoista osallistumisen tavoitteiksi

Miten lapsen näkökulma otetaan huomioon havainnointiprosessin aikana ja miten tavoitteita voidaan rakentaa yhdessä. Tutustu aiheeseen tästä.

Havainnoinnin työvälineet

Tältä sivulta löydät työvälineitä motoristen taitojen havainnointiin, dokumentointiin sekä harjoittamiseen ja taitojen kehittymisen seuraamiseen eri ikäisillä lapsilla. Kokeile työvälineitä täältä.

Havainnointi arjessa

Nappaa tältä sivulta vinkit päivittäisiin havainnoinnin hetkiin, mitä ja missä tilanteissa voi motorisia taitoja havainnoida.  Tsekkaa vinkit tästä.