Motoristen taitojen havainnointia on helppoa tehdä arjen eri toiminnoissa ja seurata kehittyvätkö taidot eteenpäin.

1. Siirtymät päiväkotiin ja kouluun

  • Osaako lapsi pyöräillä? (uusien taitojen oppiminen)
  • Jaksaako lapsi kulkea koulu- tai päiväkotimatkan lihasvoimin? (väsyminen)
  • Onko lapsi valmis liikenteen seassa liikkumiseen? (hahmottaminen)

2. Siirtymätilanteet

  • Kaatuileeko, kompuroiko tai törmäileekö lapsi usein?
  • Onko toiminnan suunnittelu ja liikkeelle lähteminen haastavaa tai huomattavan hidasta?

3. Ruokailu

  • Kaataako lapsi usein juomalasin, sotkee vaatteitaan tai pudottelee ruokailuvälineitä?
  • Millainen ote lapsella on ruokailuvälineistä?
  • Onko ruokailu ikätovereihin verrattuna hidasta?

4. Pukeutuminen

  • Osaako lapsi pukea ja riisua itse? Menevätkö vaatteet oikein päälle ja kengät oikeisiin jalkoihin? (hahmottaminen)
  • Ehtiikö lapsi ulkoiluun/välitunnille?
  • Osaako lapsi sitoa nauhat, avata ja sulkea nappeja? (hienomotoriikka)
  • Pukeutuuko lapsi seisten vai lattialla istuen? (tasapaino)

5. Ulkoilu/välitunnit

  • Vältteleekö lapsi isossa ryhmässä tapahtuvia vauhdikkaita, taitoa ja ketteryyttä vaativia pelejä ja leikkejä?
  • Ovatko kiipeilytelineet, keinut, puomit ja rekit lapselle epämieluisia tapoja viettää ulkoiluhetkiä?
  • Onko lapsella kavereita ulkoiluhetkissä ja välitunneilla?

6. Työskentelytaidot

  • Onko työskentely hidasta tai huolimatonta muuhun ryhmään verrattuna? Jääkö lapselle usein tekemättömiä tehtäviä, kun muut ovat jo valmiita?
  • Onko lapsen työskentelyjälki vaihtelevampaa muuhun ryhmään verrattuna? (esim. kirjainten koko, tekstin pysyminen riveillä)
  • Suhtautuuko lapsi vastahakoisesti hienomotoriikkaa vaativiin tehtäviin, kuten kirjoittamiseen tai käsitöihin?
  • Onko lapsella vaikeuksia kaksikätistä toimintaa vaativissa tehtävissä, kuten askartelussa, kynän teroittamisessa tai saksilla leikkaamisessa?
  • Onko lapsen kätisyys vakiintunut?

Vinkki!

Useimmat Skillilataamon skillikortit sisältävät ohjeita taitojen havainnointiin!