13 syys, 2021
Mitä on kansallinen lapsistrategia yksilön, ympäristön ja yhteisen tekemisen näkökulmasta, kun päämääränä on taklata motorisen oppimisen vaikeuksia?
Lapselle on turvattava oikeus oppia taitoja ja iso osa elämän varrella tarvittavista taidoista voidaan määritellä motorisiksi taidoiksi. Mutta mitä lapsistrategia on motorisen oppimisen vaikeuksia päivittäin taklaavan lapsen arjessa ihan käytännön tekoina? Millaisia ajattelu- ja toimintatavan muutoksia tarvitaan ja millaisella yhteistyöllä päästään parhaisiin tuloksiin?
Uudessa tänä vuonna julkaistussa lapsistrategiassa, kohdassa varhaiskasvatus ja koulutus todetaan, että edellytykset lapsen oppimiselle sekä varhaisten perustaitojen oppimisen parantaminen turvataan. Näiden asioiden voidaan varmasti ajatella koskevan lapsen kaikkia kehitysympäristöjä. Oppiminen, osallisuus ja hyvinvointi nivoutuvat vahvasti yhteen eikä niitä mahdollistavaa tai rajoittavaa ympäristöä voida rajata. Ennen kaikkea on kyse lapsen arjen toteutumisesta hyvin moninaisissa eri ympäristöissä.